Het cao-conflict bij KLM is ondanks het vorige week met de vakbonden gesloten akkoord nog niet voorbij.
Leden van cabinevakbond VNC hebben het cao-voorstel van KLM verworpen. Na een lange dag vol discussie en beraad, stemde 80 procent van de VNC-leden tegen het onderhandelingsresultaat.
Met name het loonbod van KLM in combinatie met de looptijd was voor de cabinemedewerkers te mager. KLM maakt volgens de VNC de laatste jaren enorme winsten en de economie draait goed. Volgens de ledenraad van de bond is het daarom hoog tijd voor een “goede structurele loonsverhoging”.
Het sectiebestuur beraadt zich nu op te nemen vervolgstappen.
Acties grondpersoneel
In tegenstelling tot het cabinepersoneel heeft het grondpersoneel van KLM de laatste weken al meerdere malen het werk neergelegd om hun eisen kracht bij te zetten. Ze wilden behalve meer loon ook meer medewerkers in vaste dienst en betere roosters. De acties leidden tot uitval van vluchten en kostten KLM tientallen miljoenen euro’s.
De maatschappij en bonden bereikten eerder deze week een onderhandelingsresultaat. Het grondpersoneel krijgt er in vier stappen 8,5 procent salaris bij, waarbij de winstdelingsregeling wordt aangepast. Cabinepersoneel en piloten krijgen 7 procent meer salaris in drie stappen. Zij houden de winstdelingsregeling zoals die al gold. De cao heeft een looptijd van twee jaar en negen maanden en gaat met terugwerkende kracht op 1 juni dit jaar in. VNC en FNV Cabine lieten zich direct al kritisch uit over het voorstel.
Om hun cao-eisen kracht bij te zetten werkte cabinepersoneel al strikter volgens cao-afspraken. KLM heeft onder meer toestemming van VNC nodig als zij een vlucht wil uitvoeren die qua werk- en rusttijden buiten de cao-afspraken valt. Als VNC meer compensatie eist of geen toestemming meer verleent, boet KLM in aan flexibiliteit.
Opnieuw actiedreiging
FNV Cabine houdt later deze maand een aantal informatiesessies. Tijdens deze ledenraadpleging kunnen leden vóór of tegen stemmen. De bond waarschuwde al dat als het eindbod wordt afgewezen, dit onherroepelijk leidt tot acties.
KLM noemt de afwijzing onbegrijpelijk en wacht de motivatie van de VNC af. Het onderhandelingsresultaat doet volgens de maatschappij recht aan de medewerker, de klant en de snel veranderende internationale marktomstandigheden.